Переглянути матеріал про публікацію  можна за таким посиланням: https://urok.osvita.ua/materials/upbring/vidpovidalnist-pravo-obovazok/

Година спілкування:

«Відповідальність. Право. Обов`язок»

з нагоди Всеукраїнського Дня відповідальності людини

зі здобувачами освіти старших класів


 

 

Сценарій підготувала

Сороколіт Валентина Іллівна,

педагог-організатор

 Прилуцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №9

Чернігівської області


 

 

 

2021 рік








Година спілкування з нагоди Всеукраїнського Дня відповідальності людини

«Відповідальність. Право. Обов`язок.»

(для здобувачів освіти старших класів)

Мета: ознайомити  здобувачів освіти з історією виникнення Дня відповідальності людини, автором Декларації Богданом Гаврилишиним; формувати ціннісні орієнтири сучасної української школи; розвивати мислення , уміння аргументовано висловлювати свою думку; закріпити уявлення про моральні цінності людини; виховувати почуття обов’язку, потребу в самовдосконаленні та самовихованні, відповідального ставлення до себе й оточуючих.

 Обладнання: технічні засоби ( комп`ютер, проектор, інтерактивна дошка)

Хід заходу

І. Вступ

Педагог-організатор. Доброго дня! Усім присутнім я бажаю здоров’я, щастя й добра! Девізом нашої зустрічі будуть  слова, сказані Генрі Фордом:

(Текст на інтерактивній дошці.)

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Майбутнє  кожної нації – це діти. Якими вони виростуть, таким і буде майбутнє. Виростити й захистити дитину, зберегти її здоров’я, виховати в злагоді й мирі – це для дорослих означає забезпечити собі щасливу, спокійну й захищену старість.

          Сьогодні згідно з Постановою Верховної Ради № 5286 від 16 липня 2021 року в Україні щорічно 19 жовтня відзначають Всеукраїнський День відповідальності людини. Метою якого є якісне перетворення українського суспільства в контексті розуміння та підвищення рівня відповідальності, а також вшанування пам’яті великого українця, автора Декларації Богдана Гаврилишина. 

          Під час спілкування ми  пригадаємо основні права дітей,  перевіримо, як ви знаєте свої обов’язки, поговоримо про відповідальність людини та важливість обдуманих рішень і вчинків.

ІІ. Основна частина

(Учені отримали випереджаюче завдання)

Старшокласник.

          Шановні однокласники, я хочу розповісти вам про  історію виникнення Дня відповідальності людини. Богдан Гаврилишин, працюючи на світовому рівні як член Наглядової ради Міжнародної академії мистецтва та науки, ще на початку 2010-х років дійшов висновку, що однією з передумов виконання Загальної декларації прав людини, прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН у 1948 році, є усвідомлення та прийняття кожним членом суспільства також й індивідуальної відповідальності на всіх рівнях. 7 років тому, у революційному для Української держави 2014 році, Богдан Гаврилишин, який працював на світовому рівні як член Римського клубу, очільник Міжнародного інституту менеджменту в Женеві, співзасновник Світового економічного форуму в Давосі, написав 15 ефективних пунктів для здорового й успішного майбутнього людства − «Декларацію відповідальності людини». Богдан Гаврилишин напрацював 15 універсальних кроків для становлення особистості відповідальної людини, роль якої в розвитку свідомого громадянського суспільства вимірюється наполегливим самовдосконаленням, повагою до ближніх, підтримкою сім’ї, любов’ю до навколишнього середовища, зусиллями й прагненнями зберегти культурні надбання країни й людства та щирою взаємодією зі світом. Богдан Гаврилишин пропонує нам усвідомити власну значущість шляхом здобуття кожної з цих 15 сходинок особистісного зросту.

(Висвітлення інформації на інтерактивній дошці)

«Декларація відповідальності людини»

1. Говори правду, будь чесним, дій згідно з моральними та етичними принципами.

2. Підтримуй своє здоров’я в якнайкращому стані, щоб не обтяжувати суспільство витратами на твоє лікування.

3. Вчися, розвивай свої таланти, здібності, навички протягом усього життя, щоб бути корисною частиною суспільства.

4. Стався до інших так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе.

5. Будь вільною людиною, тобто будь сам суддею того, що є правда, а що − ні, що є добре, а що − зле. Водночас продовжуй випробовувати свій розсудок, щоб упевнитись, що він відповідає моральним та етичним принципам.

6. Прагни до гармонії між особистим, професійним та соціальним життям, будучи частиною громади.

7. У прагненні реалізації своїх прав не обмежуй прав інших членів суспільства.

8. Вирішуй якнайбільше проблем та питань на індивідуальному, сімейному, громадському рівнях, щоб полегшити тягар та зменшити витрати на управління.

9. Обов’язки людини до сім’ї:

  • бережи культурну спадщину своїх предків;
  • стався до батьків з любов’ю та повагою, за потреби допомагай їм;
  • стався до братів та сестер як до найкращих друзів.

10. Батьків до дітей:

  • люби своїх дітей, виховуй у них етичні та моральні цінності;
  • сприяй їхній освіті та розвитку їхніх талантів й особистостей, виховуй їх як вільних людей.

11. До суспільства:

  • допомагай суспільству бути ефективним у наданні таких послуг, як початкова освіта, охорона здоров’я, соціальні послуги;
  • сприяй добробуту всіх членів суспільства;
  • зберігаючи свою ідентичність, будь свідомою частиною всієї світової спільноти.

12. До довкілля:

  • економно та розумно використовуй усі ресурси, уникай забруднення біосфери;
  • допомагай зберегти біологічне та зоологічне різноманіття.

13. До країни:

  • будь законослухняним;
  • допомагай своїй країні в рамках власних можливостей підтримувати пріоритет загального блага: повної політичної свободи, адекватного рівня економічного добробуту для всього населення, соціальної справедливості, здорового довкілля.

14. До майбутніх поколінь:

  • залиш навколишнє середовище в кращому стані, ніж отримав: зі збільшеним культурним спадком, цінностями, щоб уможливити майбутні покоління бути більш ефективними в політичній, економічній, соціальній, культурній сферах суспільства.

15. До світу:

  • будь толерантним та стався з повагою до всіх рас, етнічних груп, релігій, мов, звичаїв;
  • вивчай різні мови та хоча б базові речі про інші цивілізації;
  • сприяй розумінню різних культур, їхніх цінностей для мирної співпраці та чесної торгівлі.

          Педагог-організатор. У 2014 році професор створив змістовний та лаконічний документ – «Декларацію відповідальності людини», у 15 пунктах якої відобразив різні рівні відповідальності  від особистої до відповідальності на рівні країни та світу. Вони можуть стати дороговказами до більш демократичного, інклюзивного та ефективного суспільства. Україна стала першою країною у світі, що прийняла День відповідальності людини як загальнодержавне свято. 

-        Шановні старшокласники, переглянувши документальну стрічку, ми з вами трішки дізнаємося про автора Декларації Богдана Гаврилишина.

(Перегляд документального фільму "Богдан Гаврилишин: Місія - Свобода")

-        Діти, ви вступили в юнацьку пору, коли більшість людей починають задаватися питанням про сенс життя: «Для чого ми живемо?», «Якою повинна бути людина?»

-        Скажіть, а як ви розумієте слова « ідеальний», «ідеал»?

-         Хто є вашим ідеалом? На кого ви хотіли б бути схожі? Чому?

(Учні дають відповіді на запитання)

Педагог-організатор. Коли ти маєш машину, гарний  і великий будинок, високооплачувану роботу, фізичну досконалість, коли ти красивий, багатий і успішний,  до цього  треба прагнути?

(Відповіді дітей)

-        Згадайте своїх батьків, учителів, які з перших кроків  життя повчають вас: «Не роби людям зла», «Будь добрим, чесним».

-        Що ж таким чином вони намагаються виховати в вас? Які моральні якості, цінності?

(Орієнтовні відповіді учнів: доброта, милосердя, чесність, порядність, гуманне ставлення до оточуючих)

-        Як бачите, говорити про ідеал людини можна по-різному. Та сьогодні я пропоную вам обговорити це питання з точки зору таких моральних цінностей, як  обов’язок, відповідальність. І визначити їх місце в нашому житті. Одна з найважливіших рис громадянина чи просто людини – почуття відповідальності.

-        Діти, скажіть будь ласка, які обов’язки виконує людина впродовж свого життя?

-        Які обов’язки маєте ви як учні?

Педагог-організатор. При виконанні своїх обов’язків людина має бути відповідальною.

-        У чому полягає відповідальність учня?

-        Яку відповідальність має водій транспортних засобів?

-        За що відповідальна  будь-яка людина?

-        Перед ким відповідає людина? (перед батьками, суспільством, державою,  перед самими собою)

(Учні дають відповіді на питання.)

Педагог-організатор. Рівень нашої відповідальності може бути різний.  Отже, зміст «Декларації відповідальності людини» Богдана Гаврилишина набуде нового суспільного звучання та глибшого переосмислення в думках сучасних особистостей, які, за твердим переконанням автора Декларації, повинні брати на себе відповідальність на всіх рівнях життя.

-        Діти, а як можна долучитися до відзначення Дня відповідальності людини? 

(Орієнтовні відповіді: у соціальних мережах розказати про те, що для мене особисто означає слово “відповідальність”, та яким своїм відповідальним вчинком пишаюся найбільш; написати в соцмережах пост своїх найбільш відповідальних друзів, розказати, чому я їх такими вважаю, тим самим передаючи естафету далі)

-        Шановні старшокласники, розповсюджуючи інформацію, ми зможемо прочитати історії один одного й надихнутися на відповідальні дії. Вашим завданням буде скласти список   відповідальних дій, які  плануєте спільно з однокласниками зробити впродовж наступного року. Уявіть, з яким задоволенням ви будете писати свій річний звіт, знаючи скільки відповідальних дій уже зроблено. 

ІІІ. Заключна частина .

Педагог-організатор. Під впливом історичних подій уявлення про право, обов’язок і відповідальність змінювались. Незмінним залишається їх вплив на нас, бо ці почуття властиві  тільки людині.

-        Діти, навіщо  нам потрібно виконувати обов’язки та бути відповідальними?

(Підсумкові відповіді учнів)

          Давайте надихати один одного на відповідальні дії і підтримувати вогонь позитивних змін через власні маленькі та великі кроки! І важливо пам’ятати, що кожен день - це день відповідальних дій! І хай 19 жовтня стане для вас тим днем у році, коли ви похвалите себе за кожен прояв своєї особистої відповідальності.

Дякую всім за активність. І бажаю не розгубитись у житті й знайти достойні життєві орієнтири. До нових цікавих зустрічей

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1.    Документальний фільм: Богдан Гаврилишин «Місія-Свобода». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-gtonqrnN54

2.    Інтернетресурс: https://profkom.lnu.edu.ua/archives/4656

 

 

Коментарі

публікації